Opel Astra met brandend motormanagement-lampje

Opel Astra met brandend motormanagement-lampje

Een Opel Astra kwam bij ons binnen met een brandend motormanagement-lampje. De motor liep onregelmatig en kwam ook niet op vol vermogen. We begonnen met het uitlezen van de auto en kwamen daar een tal van storingen tegen.

Onze bevindingen:

  • Foutcode O2-sensorcircuit(bank1-sensor1) bereik/werking
  • Foutcode O2-sensorcircuit(bank1 voor kat) storing
  • Foutcode O2-verwarmingscircuit(bank1 na kat) storing
  • Foutcode brandstofventilatieklep spanning laag
  • Foutcode magneetklep onderbreking
  • Foutcode circuit thermostaatklep koeling spanning laag

De foutcodes konden niet worden gewist. Dat hield in dat de fouten permanent aanwezig waren. Er was waarschijnlijk sprake van een onderbreking.

Er werd snel richting de fragiele ECU gedacht. Uiteraard wilden we dit bevestigd hebben en de spanning op één van de sensoren werd gemeten. Hier bleek geen stroom op te staan en we raadpleegden het originele schema van Opel. Daaruit concludeerden we dat de componenten waar de foutcodes naar verwezen dezelfde voeding hadden. Deze is gezekerd in de zekeringkast en na controle bleek de zekering te zijn doorgebrand. Deze werd vervangen en brandde gelijk weer door. Er moest dus kortsluiting in de bedrading of een van de componenten zitten.

Om er snel achter te komen in welk component het probleem zat, koppelden we alle aangewezen sensoren en actuatoren los. We plaatsten een nieuwe zekering en sloten alle componenten één voor één weer aan.

Oplossing

Na het aansluiten van de thermostaatklep sprong de zekering er direct uit. Hierna werd de thermostaatklep doorgemeten, defect bevonden en vervangen. Hierna behoorde de problemen tot het verleden.